Ekoplastyka
Autorzy innowacji
mgr Katarzyna Gajek
Nauczyciele prowadzący innowacje
mgr Katarzyna Gajek
Miejsce wdrażania innowacji:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Wojska Polskiego w Porębie
Rodzaj innowacji:
programowo-metodyczna
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:
plastyka
Adresaci innowacji:
Innowacją zostaną objęci uczniowie klas siódmych
Czas trwania innowacji:
II półrocze roku szkolnego 2020/2021 oraz rok szkolny 2021/2022.
Data rozpoczęcia i data zakończenia innowacji:
1 marzec 2021r. – 30 czerwiec 2022r.
Szczegóły innowacji
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Ekoplastyka” jest moją odpowiedzią na problemy związane ze wzrastającą potrzebą ochrony środowiska, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje praktycznej wiedzy na temat wykorzystywania odpadów oraz ich segregacji. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba edukacji odnośnie wykorzystywania w swojej pracy twórczej materiałów i przedmiotów niepotrzebnych bądź zużytych oraz oszczędne gospodarowanie materiałów plastycznych.
Opis innowacji:
- Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
- Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy siódmej szkoły podstawowej.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
– wykorzystanie wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska w plastyce.
-rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości na ochronę środowiska.
– rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych uczniów oraz rozwoju swobodnej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem materiałów z recyklingu: wykorzystywanie produktów odpadowych na nowo.
– wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości uczniów.
– poprawa jakości pracy szkoły i uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych.
– wdrożenie pracy metodą praktycznego działania.
III. Cele innowacji
Cel główny:
Nadrzędnym celem programu będzie kształtowanie u wychowanków poczucia odpowiedzialności za otaczające ich środowisko oraz uświadomienie im, że swoimi działaniami mogą przyczynić się do zmniejszenia jego dewastacji, tworząc nowe, praktyczne przedmioty codziennego użytku.
Cele szczegółowe:
– budzenie zainteresowań plastycznych,
– kształtowanie postawy proekologicznej,
-poznanie nowych technik plastycznych,
– kształtowanie pojęć przyrodniczych (np. ekologia, recykling),
– ujawnianie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych,
– pobudzanie kreatywności i wyzwalanie aktywności artystycznej uczniów,
– rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i poczucia estetyki,
– poznawanie możliwości posługiwania się niekonwencjonalnymi materiałami jako środkiem wyrazu plastycznego,
– umacnianie wiary we własne siły i zdolności osiągania celów,
– kształtowanie umiejętności samooceny,
– rozwój postawy samorealizacji,
-kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
-uzmysławianie uczniom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych i nasze zdrowie.
– cotygodniowa analiza raportów postępów pracy na platformie.
- Metody i formy
Nauczyciel Katarzyna Gajek co tydzień realizuje następujące zadania:
-propagowanie stylu życia, zgodnie z którym człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska,
-nakłania uczniów do twórczego recyklingu.
Uczeń, poprzez praktyczne działanie, wykorzystuje zdobyte umiejętności w codziennym życiu.
- Przewidywane osiągnięcia (korzyści innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż wykorzystują odpady do tworzenia nowych, praktycznych produktów,
- Wykorzystują możliwości jakie daje nam środowisko naturalne i nasza wyobraźnia,
- Mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań oraz nabywania nowych umiejętności, technik plastycznych,
- Uczą się rozwijania poczucia odpowiedzialności i reakcji na problemy ekologiczne.
Nauczyciel:
- Wykorzystuje wykonane prace uczniów w celu promocji w formie prezentacji na wystawach szkolnych, gazetkach, stronie internetowej oraz fanpage szkoły,
- Wspomaga twórcze myślenie uczniów i wiarę w ich możliwości,
- Jest kreatywny, otwarty na pomysły uczniów, docenia każdy wysiłek uczniów, dba o sprzyjającą atmosferę na zajęciach.
- Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki szóstej klasy z biologii, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację ok. 15 bloków tematycznych:
Np.:
- Recyklingowe dekoracje na różne okazje.
- DIY z odzysku.
- Ekoinstrumenty.
- Ekoprzyroda.
- Ekokomiks.
- Odzież z odzysku.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
– ankietę dotyczącą sprawdzenia, czy realizacja programu rozwija zainteresowania uczniów.
– rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
– rozmowy z rodzicami.
Propozycje pytań dla uczniów:
Czy interesuje Cię tematyka ekologiczna?
Czemu ekologia jest ważna?
Które z zajęć podobają Ci się najbardziej i dlaczego?
Czego nauczyłeś/łaś się na tych zajęciach?
Czy zmieniło się Twoje podejście do recyklingu?
Czy dzielisz się zdobytą wiedzą z innymi, z kim?
Czy chciałbyś/łabyś w dalszym ciągu uczestniczyć w tego typu zajęciach?
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VIII. Spodziewane efekty
- Rozwój kreatywności, wrażliwości, samodzielności w działaniu.
- Zaangażowanie społeczne.
- Ukierunkowanie na ekologię i ochronę środowiska.
Wpływ na uczniów: rozbudzenie świadomości zagrożenia związanego z rosnącą ilością odpadów-jako problemu współczesnego świata, dlatego tak ogromne znaczenie ma ich ponowne przetworzenie.
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości na ochronę środowiska.
- Rozwój świadomości wśród uczniów
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim
- Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z recyklingu-jako formy ochrony środowiska, polegająca na wtórnym przetwarzaniu i wykorzystywaniu różnego rodzaju odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, m. in. plastiku, szkła, metalu i makulatury do stworzenia praktycznych przedmiotów użytku codziennego, takich, jak np. organizery na biurko, ekologiczna odzież, dekoracje do domu, itp.
Bibliografia:
Rola nauczyciela we współczesnej szkole / Erich Petlak.- Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2008.
Struktury innowacyjne w edukacji, teoria, praktyka, rozwój / Beata Przyborowska. – Toruń : Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Co warto wiedzieć o innowacji pedagogicznej ? / Beata Rechnio – Kołodziej // Wszystko dla Szkoły. – 2011, nr 1.
Ewaluacja i innowacje w pracy nauczyciela / Jan A. Malinowski // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 6.
Rola innowacji pedagogicznych we współczesnej edukacji / Renata Bednarska // Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole. – 2004, nr 4.
Portal ekologiczny promujący zdrowy styl życia | ekologia.pl