Ekoplastyka

Ekoplastyka

Autorzy innowacji

mgr Katarzyna Gajek
Nauczyciele prowadzący innowacje
mgr Katarzyna Gajek

Miejsce wdrażania innowacji:

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Wojska Polskiego w Porębie

Rodzaj innowacji:

programowo-metodyczna

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:

plastyka

Adresaci innowacji:

Innowacją zostaną objęci uczniowie klas siódmych

Czas trwania innowacji:

II półrocze roku szkolnego 2020/2021 oraz rok szkolny 2021/2022.

Data rozpoczęcia i data zakończenia innowacji:

1 marzec 2021r. – 30 czerwiec  2022r.

Szczegóły innowacji

  • Motywacja wprowadzenia innowacji:

    Innowacja „Ekoplastyka” jest moją odpowiedzią na problemy związane ze wzrastającą potrzebą  ochrony środowiska, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

    Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje praktycznej wiedzy na temat wykorzystywania odpadów oraz ich segregacji. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba edukacji odnośnie wykorzystywania w swojej pracy twórczej materiałów i przedmiotów niepotrzebnych bądź zużytych oraz oszczędne gospodarowanie materiałów plastycznych. 

     

    Opis innowacji:

    1. Wstęp

    PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?

     

    1. Założenia ogólne
    2. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy siódmej szkoły podstawowej.
    3. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

    – wykorzystanie wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska w plastyce.

    -rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości na ochronę środowiska.

    – rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych uczniów oraz rozwoju swobodnej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem materiałów z recyklingu: wykorzystywanie produktów odpadowych na nowo.

    – wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości uczniów.

    – poprawa jakości pracy szkoły i uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych.

    – wdrożenie pracy metodą praktycznego działania.

     

    III. Cele innowacji

    Cel główny:

    Nadrzędnym celem programu będzie kształtowanie u wychowanków poczucia odpowiedzialności za otaczające ich środowisko oraz uświadomienie im, że swoimi działaniami mogą przyczynić się do zmniejszenia jego dewastacji, tworząc nowe, praktyczne przedmioty codziennego użytku.

     

    Cele szczegółowe:

    – budzenie zainteresowań plastycznych,

    – kształtowanie postawy proekologicznej,

    -poznanie nowych  technik plastycznych,

    – kształtowanie pojęć przyrodniczych (np. ekologia, recykling),

    – ujawnianie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych,

    – pobudzanie kreatywności i wyzwalanie aktywności artystycznej uczniów,

    – rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i poczucia estetyki,

    – poznawanie możliwości posługiwania się niekonwencjonalnymi materiałami jako środkiem wyrazu plastycznego,

    – umacnianie wiary we własne siły i zdolności osiągania celów,

    – kształtowanie umiejętności samooceny,

    – rozwój postawy samorealizacji,

    -kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,

    -uzmysławianie uczniom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych i nasze zdrowie.

    – cotygodniowa analiza raportów postępów pracy na platformie.

     

    1. Metody i formy

    Nauczyciel Katarzyna Gajek co tydzień realizuje następujące zadania:

    -propagowanie stylu życia, zgodnie z którym człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska,

    -nakłania uczniów do twórczego recyklingu.

    Uczeń, poprzez praktyczne działanie, wykorzystuje zdobyte umiejętności w codziennym życiu.

     

    1. Przewidywane osiągnięcia (korzyści innowacji)

    Uczniowie:

    • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż wykorzystują odpady do tworzenia nowych, praktycznych produktów,
    • Wykorzystują możliwości jakie daje nam środowisko naturalne i nasza wyobraźnia,
    • Mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań oraz nabywania nowych umiejętności, technik plastycznych,
    • Uczą się rozwijania poczucia odpowiedzialności i reakcji na problemy ekologiczne.

    Nauczyciel:

    • Wykorzystuje wykonane prace uczniów w celu promocji w formie prezentacji na wystawach szkolnych, gazetkach, stronie internetowej oraz fanpage szkoły,
    • Wspomaga twórcze myślenie uczniów i wiarę w ich możliwości,
    • Jest kreatywny, otwarty na pomysły uczniów, docenia każdy wysiłek uczniów, dba o sprzyjającą atmosferę na zajęciach.
    1. Tematyka zajęć

    Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki szóstej klasy z biologii, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację ok. 15 bloków tematycznych:

    Np.:

    1. Recyklingowe dekoracje na różne okazje.
    2. DIY z odzysku.
    3. Ekoinstrumenty.
    4. Ekoprzyroda.
    5. Ekokomiks.
    6. Odzież z odzysku.

    VII. Ewaluacja

    W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

     – ankietę dotyczącą sprawdzenia, czy realizacja programu rozwija zainteresowania uczniów.

     – rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,

     – rozmowy z rodzicami.

    Propozycje pytań dla uczniów:

    Czy interesuje Cię tematyka ekologiczna?

    Czemu ekologia jest ważna?

    Które z zajęć podobają Ci się najbardziej i dlaczego?

    Czego nauczyłeś/łaś się na tych zajęciach?

    Czy zmieniło się Twoje podejście do recyklingu?

    Czy dzielisz się zdobytą wiedzą z innymi, z kim?

    Czy chciałbyś/łabyś w dalszym ciągu uczestniczyć w tego typu zajęciach?

     

    Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.

    Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

     

    VIII. Spodziewane efekty

    • Rozwój kreatywności, wrażliwości, samodzielności w działaniu.
    • Zaangażowanie społeczne.
    • Ukierunkowanie na ekologię i ochronę środowiska.

    Wpływ na uczniów: rozbudzenie świadomości zagrożenia związanego z rosnącą ilością odpadów-jako problemu współczesnego świata, dlatego tak ogromne znaczenie ma ich ponowne przetworzenie. 

    Wpływ na pracę szkoły:

    • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości na ochronę środowiska.
    • Rozwój świadomości wśród uczniów
    • Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
    • Promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim
    1. Podsumowanie

    Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z recyklingu-jako formy ochrony środowiska, polegająca na wtórnym przetwarzaniu i wykorzystywaniu różnego rodzaju odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, m. in. plastiku, szkła, metalu i makulatury do stworzenia praktycznych przedmiotów użytku codziennego, takich, jak np. organizery na biurko, ekologiczna odzież, dekoracje do domu, itp.

     

    Bibliografia:

    Rola nauczyciela we współczesnej szkole / Erich Petlak.- Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2008.

    Struktury innowacyjne w edukacji, teoria, praktyka, rozwój / Beata Przyborowska. – Toruń : Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

    Co warto wiedzieć o innowacji pedagogicznej ? / Beata Rechnio – Kołodziej // Wszystko dla Szkoły. – 2011, nr 1.

    Ewaluacja i innowacje w pracy nauczyciela / Jan A. Malinowski // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 6.

    Rola innowacji pedagogicznych we współczesnej edukacji / Renata Bednarska // Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole. – 2004, nr 4.

    Portal ekologiczny promujący zdrowy styl życia | ekologia.pl

    Recycling – czym jest i na czym polega? – Ekologia, eko energia, ochrona środowiska, eko gospodarka, Portal Ekologiczny (ecoportal.com)

Skip to content