Usprawnienie pracy wychowawcy w sytuacjach trudnych
Autorzy innowacji
Lidia Kot, Halina Przystalska
Nauczyciele prowadzący innowacje
Lidia Kot, Halina Przystalska
Miejsce wdrażania innowacji:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Wojska Polskiego w Porębie
Rodzaj innowacji:
metodyczna
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:
–
Adresaci innowacji:
Adresatami innowacji są wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektor, rodzice
Czas trwania innowacji:
II semestr roku szkolnego 2020/2021 do końca roku 2021/2022.
Data rozpoczęcia i data zakończenia innowacji:
8 marca 2021. – czerwie 2022r.
Szczegóły innowacji
Niniejsza innowacja ma na celu poprawę jakości pracy wychowawcy poprzez stworzenia standaryzowanego narzędzia do procedur wychowawczo – profilaktycznych. Ma ona wspierać wychowawców i nauczycieli w prawidłowym i ujednoliconym dokumentowaniu pracy wychowawczej.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Usprawnienie pracy wychowawcy w sytuacjach trudnych” jest moją odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony wychowawców na jednolite dokumentowanie pracy wychowawczej w sytuacjach trudnych.
Na podstawie obserwacji oraz rozmów z wychowawcami zauważyłam, że istnieje konieczność, aby opracować jednakowe narzędzie dla wszystkich wychowawców. Dlatego też główną przyczyną opracowania tej innowacji była potrzeba standaryzacji narzędzia do pracy wychowawcy.
Opis innowacji:
- Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Innowacja została stworzona w celu poprawy jakości pracy wychowawcy. Służy także dokumentacji tej pracy. To standaryzowane narzędzie ma stworzyć przejrzyste i jasne zasady postepowania w przypadku sytuacji, które zawarte są w procedurach wychowawczo – profilaktycznych.
- Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do wychowawców klasowych
- Główne założenia pracy:
– wykorzystanie na bieżąco w sytuacjach odnoszących się do procedur wychowawczo-profilaktycznych
– zapoznanie wychowawców z narzędziem
– wdrożenie tej dokumentacji przez wychowawców
III. Cele innowacji
Cel główny: Ujednolicenie dokumentacji pracy wychowawcy
Cele szczegółowe:
– poprawa jakości pracy wychowawcy
– usprawnienie komunikacji miedzy wychowawcą a rodzicem
– stworzenie jasnych i przejrzystych zasad postepowania w sytuacjach trudnych
- Przewidywane osiągnięcia (korzyści innowacji)
Wychowawca: usprawni swoja prace wychowawczą, ujednolici prowadzoną dokumentację.
- Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej zostanie przeprowadzona:
– ankieta dotyczącą wprowadzonego narzędzia
– analiza dokumentacji pracy wychowawcy
– rozmowy z wychowawcami
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów z wychowawcami oraz analiza dokumentacji pracy wychowawcy pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować narzędzie pracy
- Spodziewane efekty
Wpływ na pracę szkoły:
– szybkie reagowanie w sytuacjach trudnych
– standaryzacja dokumentacji pracy wychowawcy
– pomoc uczniowi w sytuacjach trudnych
VII. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wprowadzenia standaryzowanego narzędzia pracy wychowawcy jako załącznika do procedur wychowawczo – profilaktycznych.