Autor innowacji
mgr Grażyna Drabek
Nauczyciel prowadzący innowacje
mgr Grażyna Drabek
Miejsce wdrażania innowacji:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Wojska Polskiego w Porębie
Rodzaj innowacji:
metodyczna
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:
język polski
Adresaci innowacji:
uczniowie klasy VIII
Czas trwania innowacji:
wrzesień 2024 – grudzień 2024r.
Szczegóły innowacji
Zajęcia innowacyjne odbędą się w ramach zajęć świetlicowych oraz zajęć obowiązkowych.
Innowacja ma na celu rozszerzenie i wzbogacenie wiedzy oraz umiejętności ekonomicznej wśród uczniów.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Lekcje o finansach” jest ofertą wzbogacającą doświadczenia dzieci o wiedzę i
umiejętności przydatne we współczesnym świecie jako początek edukacji ekonomicznej uczniów.
Podczas zajęć uczniowie poznają podstawowe pojęcia dotyczące finansów i przedsiębiorczości:
pieniądze, zarabianie, racjonalne wydawanie, oszczędzanie, inwestowanie oraz trafne
przewidywanie i sposoby unikania różnych ryzyk. Innowacja pedagogiczna „Lekcje o finansach”
pozwoli na kształtowanie u uczniów umiejętności, nawyków i postaw potrzebnych im do
samodzielnego, bezpiecznego podejmowania decyzji o formie oszczędzania i racjonalnego
gospodarowania własnymi zasobami.
Opis innowacji:
1.Wstęp
Innowacja „Lekcje o finansach” jest odpowiedzią na wymagania edukacyjne zawarte w podstawie programowej dla klas IV- VIII. Zajęcia prowadzone w ramach innowacji mają przekazać uczniom podstawowe informacje na temat roli pieniądza, jego wartości, wiedzę na temat oszczędzania oraz przyswojenie podstawowych pojęć ekonomicznych. Zdobyta elementarna wiedza ekonomiczna stanowić będzie bazę do dalszej nauki związanej z wiedzą ekonomiczną.
2. Cele innowacji
Cel główny:
– nabycie przez uczniów umiejętności gospodarowania pieniędzmi, ustalenia priorytetów przy ich
wydawaniu lub oszczędzaniu,
-nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń ze szczególnym
uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań.
Cele szczegółowe:
Uczeń :
-posiada niezbędną wiedzę, sprawności i umiejętności posługiwania się pieniędzmi i ich liczenia,
– ma wiedzę z zakresu gospodarowania pieniędzmi,
-interesuje się problematyką finansową rodziny,
-potrafi określić własne upodobania, marzenia, dążenia i ich realizację,
-potrafi przewidzieć skutki zdarzeń,
– zgodnie współdziała z rówieśnikami i dorosłymi,
– dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
3. Metody i formy pracy
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa
Metody pracy: aktywizujące: zabawa, gra dydaktyczna podające: pogadanka
problemowa: samodzielne doświadczanie, samodzielne dochodzenie do wiedzy, twórcze
rozwiązywanie problemów, rozwiązywanie zadań matematycznych
4. Przewidywane osiągnięcia:
-pozna podstawowe pojęcia ekonomiczne: konto, nominał, debet, bankowiec, lokata, kredyt, saldo,
obligacja, rachunek itp.
– dowie się o oszczędzaniu w różnych sytuacjach dnia codziennego
– pozna różnorodne sposoby lokowania pieniędzy
-dowie się o potrzebie racjonalnego wydawania pieniędzy
-zapozna się ze sposobami bezpiecznego przechowywania pieniędzy
-dowie się co to są płatności bezgotówkowe
– dostrzeże sposoby inwestowania oszczędności
-będzie doskonalił umiejętność pracy w grupie
-pozna zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach
5. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej dokonywać będę:
– bieżącej oceny aktywności uczniów,
– poziomu opanowania przez nich zakładanej wiedzy i umiejętności poprzez analizę
wykonywanych zadań (karty pracy)
6.Spodziewane efekty:
Wpływ na ucznia:
-rozwój indywidualny i społeczny
-uaktywnienie ucznia do poznawania nowych obszarów nauki
-rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości oraz umiejętności podejmowania decyzji
ekonomicznych
Wpływ na pracę szkoły:
– podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez edukacyjną ofertę wzbogacającą doświadczenia uczniów o wiedzę i umiejętności w zakresie edukacji ekonomicznej, tak bardzo przydatnej we współczesnym świecie
8. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących dla uczniów przez nabycie
umiejętności gospodarowania pieniędzmi, ustalenia priorytetów przy ich wydawaniu lub
oszczędzaniu. Uczniowie realizując poszczególne zadania uczyć się będą odpowiedzialności za podejmowane decyzje, rozwiązywania problemów, kreatywnego podejścia do zadania, współpracy, a więc umiejętności koniecznych we współczesnym świecie . Zgłębianie wiedzy finansowej powinno się odbywać przez całe życie, a rozpoczynać jak najwcześniej, zgodnie z przysłowiem „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”