We współczesnym świecie, w dobie ogromnych przemian społeczno – gospodarczo – kulturowych młodzi ludzie stają przed koniecznością dokonania trudnego wyboru ścieżki edukacyjno – zawodowej. Wymaga się, aby ich decyzje były przemyślane, racjonalne i przede wszystkim trafne. Żeby wybór został dokonany, młodzież powinna być wyposażona w niezbędną wiedzę, narzędzia i dostęp do odpowiednich źródeł. Źródłem mogą być prasa, media społecznościowe, broszury, ale przede wszystkim rodzina oraz otoczenie szkolne. Jednym z zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie młodzieży do podejmowania przez nich adekwatnych, zgodnych z ich potrzebami i umiejętnościami decyzji edukacyjno – zawodowych.
GŁÓWNE CELE REALIZACJI ORIENTACJI ZAWODOWEJ I DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
- Celem orientacji zawodowej w klasach I – III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zwodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu swoich zainteresowań i pasji.
- Celem orientacji zawodowej w klasach IV – VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zwodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej
i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań i pasji. - Celem doradztwa zawodowego w klasach VII – VIII jest przygotowanie uczniów
do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
ADRESATAMI DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM SĄ:
- uczniowie,
- rodzice/prawni opiekunowie,
- nauczyciele.
ORIENTACJA ZAWODOWA I DORADZTWO ZAWODOWE SĄ REALIZOWANE:
- Podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego,
- W trakcie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zwodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę, nauczycieli i wychowawców, na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli,
- Podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole
i poza nią np. targi edukacyjne, konkursy zawodoznawcze, wycieczki zawodoznawcze, prezentowanie ofert szkół ponadpodstawowych, spotkania z przedstawicielami zawodów, organizowanie kącików informacji edukacyjno – zawodowych, porady i konsultacje indywidualne, szkolenia, warsztaty, zebrania dla rodziców.
W ramach realizowanych działań w stosunku do ucznia treści programowe z doradztwa zawodowego wpisują się w następujące obszary:
- Poznanie siebie – m.in. zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje, mocne strony i możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, ograniczenia jako wyzwania
w odniesieniu do planów edukacyjno – zawodowych, hierarchia wartości i potrzeb, aspiracje. - Świat zawodów i rynek pracy – m.in. informacje na temat zawodów, charakterystyki zwodów i stanowisk pracy, znaczenie pracy w życiu człowieka, etyka zawodowa, autoprezentacja, zakładanie własnej działalności gospodarczej.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie – m.in. sposoby zdobywania wiedzy, struktura edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej, oferty szkół ponadpodstawowych, kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych, znaczenie uczenia się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych– m.in. plany edukacyjno – zawodowe, planowanie swoich działań, określenie celów, indywidualny plan działania, wybór dalszej ścieżki edukacyjno – zawodowej.