Debaty oksfordzkie na lekcjach wiedzy o społeczeństwie
Autorzy innowacji
Jadwiga Bergier
Nauczyciele prowadzący innowacje
Jadwiga Bergier
Miejsce wdrażania innowacji:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Wojska Polskiego w Porębie
Rodzaj innowacji:
programowo-metodyczna
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:
Wiedza o społeczeństwie
Adresaci innowacji:
Innowacją zostaną objęci uczniowie klas ósmych.
Czas trwania innowacji:
Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022, z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym dla kolejnych klas 8.
Data rozpoczęcia i data zakończenia innowacji:
9 września 2021r. – 25czerwca 2022r.
Szczegóły innowacji
Niniejsza innowacja ma na celu poprawę jakości dyskusji, samodzielne poszukiwanie wiarygodnych źródeł informacji. Udział w debacie oksfordzkiej to sposób rozwijania kompetencji społecznych m.in. przestrzeganie zasad debaty, formułowanie argumentów i kontrargumentów, panowanie nad emocjami, autoprezentacji, kulturalnej dyskusji, swobody wypowiedzi.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do przekonywania publiczności do swoich racji.Udział w debacie oksfordzkiej daje dużo satysfakcji. Forma jej prowadzenia, na przykład konieczność zwracania się do siebie w oficjalny sposób, przedstawiania się z nazwiska, dziękowanie za wystąpienia, niedopuszczanie do niewłaściwych zachowań, przerywanie zbyt długich czy niejasnych wypowiedzi, brak zgody na argumenty wymierzone w osobę, bezstronność marszałka i jurorów pokazuje, na czym polega kultura dyskusji.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Debaty oksfordzkie na lekcjach wiedzy o społeczeństwie” jest moją odpowiedzią na niską aktywność uczniów oraz niechęć do publicznych wystąpień, dyskutowania i zabierania głosu, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłam, że uczniowie niechętnie podejmują dyskusję, a kiedy już do niej dojdzie przebiega ona często w sposób niesformalizowany i potoczny. Dlatego też główną przyczyną wprowadzenia tej innowacji była potrzeba wprowadzenia ram i zasad właściwej dyskusji.
polega kultura dyskusji.